Drumband

De drumband bestaat uit ongeveer 15 leden van verschillende leeftijden. Deze vrij jonge groep repeteert elke maandag van 19.30 uur tot 22.00 uur. Kom gezellig een keer langs en kijk waar we mee bezig zijn!

De drumband, ook wel slagwerkgroep genoemd, treedt regelmatig op voor het publiek. Kijk hier voor foto’s of meld je hier gelijk aan! Naast zaal-optredens verzorgt de drumband, samen met het harmonie-orkest of apart, ook straat-optredens. Zo draagt het bij aan de sfeer en de feestvreugde van bijzondere gelegenheden in Abcoude en Baambrugge, zoals Koningsdag en de intocht van Sinterklaas. Bij deze straatoptredens, onder leiding van  tamboermaître Jack Ligtvoet, loopt de drumband voorop.

Instructeur Maarten Rongen geeft de muzikale leiding aan de drumband en dirigeert de zaal-optredens. Lees meer over Maarten Rongen hieronder.

Maarten Rongen

De instructeur

De muzikale leiding van de drumband is in handen van Maarten Rongen. Maarten, geboren te Horst (Limburg) en nu woonachtig in Diemen, begon op jonge leeftijd met het spelen van slagwerk in diverse amateur-orkesten. In 1979 behaalde hij bij Leo Pustjens aan de Venlose Muziekschool zijn instructeursdiploma. Na zijn HEAO-BE-studie studeerde hij aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Jan Pustjens en Jan Labordus, die als solo-slagwerker resp. solo-paukenist aan het Koninklijk Concertgebouw-Orkest verbonden waren. Tijdens zijn slagwerkstudie volgde hij diverse masterclasses en workshops, voor marimba bij o.a. Keiko Abe, Leigh Howard Stevens en Robert van Size, en voor drums bij Louis Bellson, Simon Phillips en Rick Latham. In 1989 studeerde hij af als docerend en uitvoerend musicus.

Maarten Rongen was als paukenist verbonden aan het Amsterdam Wind Orchestra, waarmee hij diverse cd-opnames heeft gemaakt. Sinds 1982 is hij actief als freelance slagwerker bij de Nederlandse beroepsorkesten, waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest en Holland Symfonia. Tevens heeft hij gespeeld met het Pools Radio Symfonie Orkest, het Australian Chamber Orchestra en het Orchestra Sinfonica de Tenerife.

Sinds 1980 is hij werkzaam als slagwerkdocent bij een aantal muziekscholen en muziekverenigingen. Momenteel doceert hij aan de muziekscholen in Diemen, Vleuten, Breukelen, Maarssen, Aalsmeer, Uithoorn en Ronde Venen. Als dirigent/instructeur is hij sinds augustus 2004 verbonden aan de slagwerkgroep van de Abcouder Harmonie.

Naast bovenstaande werkzaamheden is Maarten Rongen een veel-gevraagd jurylid van Kunstfactor voor de podium-, mars- en solistenwedstrijden, repetitor bij diverse muziekverenigingen en geeft hij clinics en workshops voor (amateur) slagwerkers. Tevens componeerde hij verschillende werken voor diverse slagwerkbezettingen.